Czy znasz obecne trendy w marketingu? Wiesz, czym jest marketing online, a także, w jaki sposób wykorzystać go w działaniach swojej firmy? Jako prawdziwa fanka digitalu, wprowadzę Was w świat e-marketingowych trendów.

Marketing online – czyli jaki?

Zanim wyjaśnię Wam, czym jest marketing online (marketing internetowy, e-marketing, digital marketing), to wrócę do definicji marketingu. Marketing to nic innego jak sposób działania, a także zarządzania w przedsiębiorstwie zorientowanym na rynek oraz klienta. Obejmuje on wszelkie czynności, które wspierają sprzedaż produktów i usług, a które są wykonywane różnymi metodami oraz technikami oddziaływania na konsumenta.

Czym zatem jest marketing online? Cóż – to proste. Jest to marketing realizowany za pośrednictwem sieci internetowej.

Wkraczając w trendy marketingu internetowego

Świat niezwykle przyśpiesza. Technologia wręcz galopuje. Przeciętne przedsiębiorstwo czy też dział marketingu ma spory problem z tym, by nadążyć za zachodzącymi zmianami i cyfrową transformacją, której właściwie każdy z nas jest świadkiem.

Zestawiłam dla Was najciekawsze trendy i nowości, którym warto się przyjrzeć i rozważyć ich wdrożenie w firmie. Skupiłam się na tych, które są związane z rozwojem technologii, zmianami rynkowymi, zmianami modeli biznesowych oraz oczekiwań klientów. No to zaczynamy!

MarTech

Na początek chciałabym określić skalę i ogromne tempo rozwoju rynku nowych technologii. Martech — czyli marketing technologiczny to rozwiązania technologiczne dla marketingu, które realizują różne cele, począwszy od działań z obszarów SEO, poprzez działania PR, reklamy, zarządzania treścią, etc.

W 2011 roku Martech na całym świecie liczył zaledwie 150 rozwiązań, by rok później ta liczba się podwoiła. W 2019 roku dostrzegamy, że tych narzędzi na świecie jest już 7 000. Na dziś funkcjonuje ponad 8 000 aplikacji dla działów marketingu. Marketing online ma silne wsparcie!

Skąd tak szybki rozwój narzędzie dla marketingu? Wynika to z kilku powodów. Dzięki zachodzącym procesom cyfrowej transformacji, zmianie zachowań klientów, zmieniającym się trendom, a także wyższym budżetom firm, które na dodatek są bardziej skłonne inwestować w marketing online. No i co bardzo ważne – rozwiązania MarTech są po prostu coraz tańsze i bardziej dostępne nawet dla małych firm.

Mobile first

Mobile first to hasło bardzo dobrze znane zarówno programistom, jak i marketerom.  Ten trend bezsprzecznie będzie rósł w siłę. Jesteśmy świadkami rewolucji w sposobie korzystania z Internetu. Wcześniej z Internetu korzystaliśmy praktycznie tylko za pośrednictwem komputerów stacjonarnych, obecnie coraz chętniej przeglądamy sieć internetową na smartfonach.

Zmiana upodobań klientów wymusza także zmiany w obszarze technologii, marketingu, czy też projektowania stron internetowych. Realizując działania marketingowe, należy uwzględnić odbiorców, którzy preferują korzystanie ze smartfonów. Responsywność jest niezwykle ważną cechą obecnych stron internetowych. Musimy projektować nasze sklepy internetowe, strony www, landing pages, formularze uwzględniając dostosowanie się do wymiarów telefonów.

Tak samo, jeżeli planujemy kampanię reklamową czy też bannerową, wyświetlaną na smartfonach, należy uwzględnić wielkość i czytelność reklamy. Wiadomo, że okienko telefonu jest o wiele mniej czytelne, dlatego reklama musi być dostosowana do jego wielkości.

Należy również pamiętać, że wyszukiwarka Google indeksując i rankingując stronę internetową, bierze pod uwagę doświadczenia użytkowników. Dlatego mobilność strony internetowej jest niezwykle ważna i istotna dla strategii pozycjonowania.

Dlaczego to wszystko jest takie ważne? Warto spojrzeć na statystki dostępne w raporcie Digital 2020. W Polsce aktywnie działa blisko 52 miliony smartfonów, co się przekłada na 137% ogólnej liczby populacji, czyli wielu z nas ma minimum dwa urządzenia. Liczba aktywnych telefonów komórkowych od zeszłego roku wzrosła o blisko 1 000 000, a trend najprawdopodobniej się utrzyma. No i kolejny interesujący fakt — Polacy średnio spędzają w Internecie 6 godzin i 30 minut, w tym korzystając z telefonów komórkowych blisko 3 godziny. Niezwykle długo, prawda?

Chatboty

Chatboty inaczej nazywane botami konwersacyjnymi czy konwersacyjną sztuczną inteligencją świetnie sprawdzają się nie tylko w marketingu, ale również odnajdują się w obsłudze klienta czy w rekrutacji. Idealnie sprawdzają się w sektorach B2B, jak i wśród instytucji państwowych oraz prywatnych. Z roku na rok są coraz mądrzejsze, coraz więcej się uczą i coraz lepiej dostosowują się do oczekiwań klientów i firm, dlatego są tak chętnie wykorzystywane.

Wśród ciekawych przykładów chatbotów, którym warto się przyjrzeć znajduje się chatbot firmy H&M, „pracujący” jako wirtualny stylista, który na podstawie tego, w co lubimy się ubrać oraz jaki trend w modzie jest nam najbliższy, dopasowuje garderobę do naszych potrzeb.

KLM Flight umożliwia rezerwacje lotów online. MasterCard umożliwia realizacje zamówień czy też chatbot Asystent Max z Orange pozwala znacznie usprawnić pracę działu sprzedaży i marketingu.

Wyszukiwanie głosowe

Trend ten tak naprawdę został zapoczątkowany przez gigantów technologicznych, takich jak Microsoft ze swoim rozwiązaniem Cortana, Amazon z Alexą, Apple z Siri, no i Google z Asystentem Google. Bezsprzecznie ten trend jest niezwykłym ułatwieniem dla odbiorców. Asystent Google jest dostępny w tym momencie na blisko 400 milionach urządzeń, a od 2019 roku jest również dostępny w języku polskim w naszym kraju.

Jednak wyszukiwanie głosowe to prawdziwe wyzwanie dla pozycjonerów. Dlaczego? Standardowo pozycjonujemy w oparciu o słowa kluczowe, jednak osoba korzystająca z wyszukiwania głosowego szuka inaczej. A my musimy przestawić myślenie. Dla przykładu — wyszukując prezesa Microsoft, wpisujemy w wyszukiwarkę CEO Microsoft. Klient, korzystając z wyszukiwarki głosowej zapyta raczej Kto jest prezesem w Microsoft? Co dostrzegamy?

  • Po pierwsze może się zmienić słowo kluczowe,
  • po drugie zadajemy pytania, więc pojawia się forma pytająca,
  • po trzecie nasze pytanie jest o 2 do 4 słów dłuższe niż w przypadku wyszukiwań standardowych,
  • po czwarte… zmienia się konstrukcja zdania.

Automatyzacja marketingu

Automatyzacja marketingu to absolutny must-have na najbliższe lata. Narzędzia marketing automation zbierają dane behawioralne oraz transakcyjne naszych klientów, które pozwalają na wykorzystanie ich do prowadzenia spersonalizowanych i ściśle dopasowanych według zainteresowań, potrzeb, historii zakupowej naszych klientów — kampanii reklamowych. Wykorzystuje obecnie sztuczną inteligencję i Machine Learning.

Co to oznacza dla marketerów? To koniec żmudnej pracy dla pracowników, którzy wiele godzin spędzali przy przeanalizowaniu danych. Marketerzy musieli wykonywać samodzielnie analizy danych i potrzeb klientów oraz planować kampanie marketingowe. W tym momencie, korzystając z narzędzi automatyzujących marketing, te dane mają już zebrane. Wystarczy z nich czerpać. Możemy je wykorzystać w różnych celach, na przykład przy akcjach marketingowych, dostosowując treść komunikatów na stronie internetowej pod konkretną osobę z konkretnymi potrzebami. Na czym polega główny problem? Szacuje się, że w 2019 roku tylko jedna z 8 firm korzystała z automatyzacji marketingu w swojej firmy, a po drugie tylko 2% działów marketingu w pełni wykorzystuje możliwości, jakie daje marketing automation, a możliwości jest ogrom.

Live streaming

Live streaming, czyli transmisja na żywo. Treści wideo doceniane są przez algorytmy mediów społecznościowych, ponieważ generują obronne zasięgi. Są również bardzo lubiane przez odbiorców i udostępniane ich znajomym. Użytkownicy social media lubią w nich uczestniczyć i komentować.

Live streaming jest bardzo chętnie wykorzystywany przez influencerów, przedsiębiorców, osoby publiczne. W jaki sposób możemy wykorzystać to narzędzie? Możemy wykorzystać je, tworząc relację z wydarzeń, możemy udostępnić tylko część wydarzenia bądź pełny event, Live streamingi świetnie sprawdzają się zarówno w branży konferencyjnej, jak i przy akcjach promocyjnych. Jeżeli chcemy zaprezentować nowe produkty, to warto przeprowadzić transmisję na żywo i odpowiadać na pytania klientów.

A co z nie-technologicznymi trendami w marketingu?

Trendów w obecnej rzeczywistości jest znacznie więcej. I na pewno o nich jeszcze napiszę. W tym artykule chciałam skupić się na roli technologii i narzędzi cyfrowych w naszym świecie – świecie marketingu cyfrowego.

Marketing online to nie tylko trendy technologiczne. Wśród innych, na które warto zwrócić uwagę znajdują się:

  • Influencer marketing, który się świetnie rozwija mimo kryzysu z lat wcześniejszych. Pandemia COVID-19 pozytywnie wpłynęła na pozycję influencerów.
  • Transparentność — niezwykle ważna dla firm, ale także ich klientów. W obecnych czasach dostęp do informacji jest banalnie prosty. Nie warto czegokolwiek ukrywać przed naszymi klientami i kontrahentami. Wręcz odwrotnie. Należy samemu przekazywać informacje, tworzyć własne historie. Chwalić się sukcesami, jak i dzielić porażkami. I tego właściciele firm powoli się uczą.
  • Content marketing stabilnie rozwija się od kilku lat i (co mnie osobiście niezwykle cieszy) jest coraz bardziej doceniany przez właścicieli firm, którzy jeszcze kilka lat temu nie rozumieli znaczenia content marketingu w strategii przedsiębiorstwa.
  • Zero waste i less waste – wystarczy wspomnieć o świetnych kampaniach Ikei czy Coca-Coli, no i oczywiście Lidla, który namawia, by nie marnować żywności.
  • Personalizacja – według badań prowadzonych wśród amerykańskich konsumentów, aż 66% osób zadeklarowało, że są stanie zmienić markę produktów, z których korzystają, jeżeli pojawi się taka marka, która zapewni im indywidualne podejście oraz która będzie się zwracać bezpośrednio do nich.
  • Mikromomenty, czyli trend, wg którego klienci oczekują od firm, by te reagowały na ich potrzeby w dowolnej chwili. Dlatego marketerzy powinni zadbać o to, by być ze swoimi produktami i reklamą tam, gdzie potrzebuje tego odbiorca.

 

Poznaliście kilka, moim zdaniem, najciekawszych trendów, które w ostatnich latach zdominowały marketing online. Ich rozwojowi warto się bacznie przyglądać.