Copywriting to rozwijająca się gałąź branży marketingu. Tak naprawdę nie ma reklamy, narzędzi promowania marki czy jej produktów bez copywritingu. Copy znajduje się na w reklamach telewizyjnych czy radiowych, w mediach społecznościowych, kampaniach banerowych czy opakowaniach produktów. Jest niezwykle ważny, aby działać skutecznie. Jednak nie zawsze przywiązujemy do niego odpowiednią uwagę, no bo pisać to umie przecież każdy. Niby umie, ale nie do końca. Jak to jest z tym copywritingiem i na czym polega copywiriting SEO?

Czym w ogóle jest copywriting?

W copywritingu chodzi o to, aby napisać taki tekst, który przykuje uwagę grupy docelowej, przekaże wartościowe informacje, spełni jakąś potrzebę odbiorcy, będzie zawierał bezpośredni zwrot do odbiorcy (tzw. CTA – call to action) i skłoni do wykonania pożądanej przez nas czynności, czyli np. zakupu. Poniżej kilka przykładów copywritingu w internecie.

Copywriting

Copywriting

Copywriting SEO w wynikach wyszukiwania

Copywriting SEO w wynikach wyszukiwania

Czy copywriter SEO jest jakiś gorszy?

Niestety copywriting SEO nie zawsze cieszy się dobrą opinią. Po pierwsze dlatego, że aby wykonywać tą pracę jest stosunkowo niska bariera wejścia, co negatywnie wpływa na poziom pracy i wiedzy. Co więcej, stawki są bardzo mocno zróżnicowane i nie zawsze zależą od rzeczywistych umiejętności copywritera. A po drugie, praca wielu copywriterów SEO polega na pisaniu tekstów synonimizowanych lub precli, czyli niskiej jakości treści mocno nasyconych słowami kluczowymi. Ma je „czytać” tylko Googlebot, a nie użytkownicy. Stąd często pojawia się negatywne podejście do copywriterów SEO. Czy słusznie?

Na czym naprawdę polega copywriting SEO?

W rzeczywistości opanowanie sztuki tworzenia treści przyjaznych zarówno użytkownikom, jak i robotom Google, nie jest łatwe. To tak naprawdę wyższy level webwritingu.

Aby zostać copywriterem SEO, trzeba najpierw w ogóle zostać copywriterem.

Content marketing pod pozycjonowanie

Copywriter SEO jest odpowiedzialny za tworzenie treści, które będą się wyświetlały w wynikach wyszukiwania na wysokich pozycjach i pozyskiwały ruch organiczny na witrynę. Musi zatem doskonale znać zagadnienia pozycjonowania stron internetowych. Znając dobre praktyki SEO czy sprawnie posługując się narzędziami marketingowymi, wyznaczy odpowiednie słowa kluczowe, które powinny zostać zawarte w tekstach. Nawet jeśli otrzymuje od pracodawcy czy zleceniodawcy wyznaczone słowa kluczowe, może podnieść jakość tekstów, wyszukując słów kluczowych długiego ogona, tzw. long-tail. Otrzymując zlecenie napisania treści pozycjonujących stronę na frazę „bezglutenowa piekarnia Poznań”, wybieram dodatkowe frazy, np. pieczywo bezglutenowe w Poznaniu, pieczywo bez glutenu w Poznaniu, gdzie w Poznaniu jest piekarnia bezglutenowa itd.

W tej pracy jednak nie chodzi tylko o słowa kluczowe, a wiele więcej. Dla mnie copywriting SEO to obecnie niewielka część pracy, jednak z kilkudziesięcioma specjalistami pracowałam i niezliczoną ilość tekstów po SEO też napisałam, więc podzielę się z Wami praktykami, które ja stosuję w swojej pracy.

Zasady copywritingu SEO, które ja stosuję

Oczywiście, ilu pozycjonerów czy copywriterów SEO, tyle będzie opinii i metod pracy. Na pewno wielu specjalistów się ze mną zgodzi, ale będą i tacy, którzy w inny sposób podchodzą do swojej pracy i u nich też działa. 😊 Zachęcam zatem do testowania różnych praktyk i rozwiązań, aby wypracować swój system. To moje praktyki copywritingu SEO:

  1. Słowa kluczowe wyznaczam z pomocą odpowiednich narzędzi marketingowych.
  2. Nie pozycjonuję tych samych słów kluczowych na różnych podstronach.
  3. Nie piszę tekstu bez wyznaczenia słowa kluczowego, jego synonimów oraz fraz długiego ogona.
  4. Najpierw zapisuję tytuł – zawsze musi zawierać słowo kluczowe, najlepiej w formie nieodmienionej.
  5. Następnie wyznaczam śródnagłówki – to pozwala mi nie tylko lepiej zaplanować strukturę tekstu i jego wartość merytoryczną, ale także zamieścić w nich słowo kluczowe w formie odmienionej i nieodmienionej. W śródnagłówkach mogą być zawarte też frazy długiego ogona. Zawsze pamiętam też o odpowiedniej hierarchii tagów H1, H2, H3 itd.
  6. Naturalnie używam słów kluczowych. Najlepiej mi to wychodzi, jeśli je sobie na początku spiszę i od razu, w trakcie pisania zamieszczam w treści.
  7. Jeśli chodzi o długość tekstu pod pozycjonowanie, dbam o to, aby składał się z przynajmniej 700 wyrazów. Zazwyczaj jest ich koło 1500. Aby wyznaczyć liczbę słów czy znaków potrzebną do wypozycjonowania danego tekstu, warto sprawdzić długość treści na stronach, które zajmują trzy pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania na dane słowo kluczowe. Postaraj się, aby Twój tekst był przynajmniej tak samo długi lub dłuższy. Google docenia strony, których treść wyczerpuje dany temat.
  8. Jeśli mogę, to staram się zamieszczać w treści grafiki lub zdjęcia, oczywiście opatrzone odpowiednimi tagami alt.
  9. Linkowanie wewnętrzne również warto wziąć pod uwagę już pisząc tekst na stronę. Same linki powinny być zakotwiczone na odpowiednich anchorach, czyli słowach kluczowych, na które pozycjonujemy podstrony docelowe.
  10. Po napisaniu kontroluję występowanie fraz w tekście – czy nie jest ich za dużo, za mało lub w niewłaściwym natężeniu. Próg nasycenia, którego staram się nie przekraczać, to występowanie 1 raz w formie nieodmienionej i 2 razy w formie odmienionej na 1 tys. znaków ze spacjami.
  11. Na koniec dwukrotnie czytam tekst w poszukiwaniu błędów. Wrzucam go też do Languagetoola.
  12. Nie każdy copywriter SEO jest odpowiedzialny za publikację treści na stronie, ale jeśli Ty jesteś, to zapewne korzystasz z popularnej wtyczki w wordpressie Yoast SEO. Ja też, jednak z pewnym dystansem. Nie wszystkie wskazówki są adekwatne do języka polskiego. Chodzi tutaj chociażby o stronę bierną czy pomijanie odmienionych słów kluczowych. Trzeba samemu ocenić, czy wyświetlające nam się wskazówki rzeczywiście mają sens.
  13. Linkowanie zewnętrzne zamieszczam tylko do wartościowych stron. Linkując do witryn nisko ocenianych przez Google, obniżamy ocenę profilu linkowego, a tym samym negatywnie wpływamy na całkowitą widoczność witryny w Google. Ocenę stron www możemy zweryfikować za pomocą zewnętrznych narzędzi, które wyznaczają swoje wskaźniki, jak Trust Flow, Domain Authority, Authority Score czy Domain Rating. Można też skorzystać z darmowych wtyczek, np. MOZ.
  14. Moja najważniejsza zasada w copywritingu SEO: Tekst ma być przyjazny dla użytkownika. Jeśli mam wprowadzić w tekście zmiany, które będą lepsze dla SEO, a gorsze dla mojego odbiorcy, to po prostu z nich rezygnuję.

Rozwijaj się w copywritingu

Warto jednak pamiętać też o zasadach copywritingu w ogóle. Co z tego, że w tytule artykułu będzie słowo kluczowe, jeśli nie przyciągnie on uwagi odbiorcy? Tekst może się wysoko wyświetlać w wyszukiwarce, ale jeśli nie będzie ciekawy i copywriter SEO nie zastosuje języka korzyści, to użytkownik wyjdzie ze strony, nie przeczytawszy tekstu i nie zostawszy klientem. Aby zgłębiać tajniki copywritingu i webwritingu, polecam bloga i książkę Artura Jabłońskiego, a tutaj napisana przez Darię recenzja „Jak pisać, żeby chcieli czytać (i kupować)”.