Każdy właściciel strony internetowej powinien zadbać o jej widoczność w wynikach wyszukiwania Google czy coraz bardziej popularnej wyszukiwarki Bing. W jaki sposób Google ocenia strony i jak działają algorytmy Google? Poznaj najważniejsze z nich, aby zwiększyć widoczność swojej strony internetowej.

Jak Google ocenia strony www?

Dla różnych słów kluczowych (inaczej fraz), które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę, oceniane są setki tysięcy stron i wyświetlane w wynikach wyszukiwania – od najbardziej użytecznej, do najmniej. Służy do tego robot Google – Googlebot, który te strony przetwarza. Co kluczowe dla administratorów i właścicieli stron internetowych, to sposób, w jaki bot się po nich porusza. Umożliwiają mu to linki. Dlatego tak ważny jest link building, czyli budowanie profilu linkowego strony internetowej, a także linkowanie wewnętrzne w obrębie serwisu. W ten sposób robot Google analizuje powiązanie poszczególnych stron i podstron. Jeśli dana strona jest często linkowana, to znaczy, że zawiera wartościowe treści. Oczywiście nie tylko linkowanie jest tutaj ważne. Ogromne znaczenie ma content marketing, a właściwie content zaprojektowany nie tylko dla użytkowników, ale także z uwzględnieniem algorytmu Google.

Choć potocznie mówimy algorytm Google, to w rzeczywistości jest ich wiele. Co jakiś czas pojawiają się nowe lub dotychczasowe są aktualizowane. Dowiedz się, jak działają najważniejsze algorytmy Google.

Co to jest Page Rank?

Pierwszym algorytmem Google decydującym o widoczności stron w SERP był Page Rank. Przypisywał oceny witrynom internetowym na podstawie profilu linkowego – linków przychodzących. Oceny te były właścicielom stron udostępnione. Im strona częściej była cytowana – czyli linkowana, tym większą miała wartość. Liczyła się oczywiście nie tylko liczba linków, ale także ich jakość. Im wyższy Page Rank był strony, z której link pochodził, tym bardziej był wartościowy. Z czasem okazało się, że algorytm można bardzo łatwo przechytrzyć. Od 2016 ocena nie jest już udostępniana przez Google. Niektórzy twierdzą, że algorytm został już całkowicie wyłączony z użytku, a inni – że zmniejszyła się jedynie jego rola.

Obecnie 4 najważniejsze algorytmy Google to Panda, Pingwin, Koliber i Gołąb.

Jak działa algorytm Panda?

Jednym z najbardziej znanych algorytmów wyszukiwarki Google jest Panda. Jego celem jest przetworzenie i ocena treści na stronie internetowej. Jeśli na Twojej witrynie są teksty niskiej jakości, duplikacja treści, powtarzające się lub źle oznaczone nagłówki, zbyt często pojawiające się słowa kluczowe, to właśnie ten algorytm Google obniży jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

Przez algorytm Panda oceniany jest po prostu cały content na stronie. Co zrobić, aby uzyskać wysoką ocenę?

  • Poznaj podstawy SEO i wyeliminuj podstawowe błędy na stronie www.
  • Zadbaj o użyteczne treści – długie i wyczerpujące temat.
  • Usuń powtarzające się teksty – Google nie toleruje duplikacji treści.
  • Zamieść słowa kluczowe na stronie w sposób naturalny.
  • Dostarcz wartość merytoryczną – Panda jest zaawansowany algorytmem, dzięki czemu weryfikuje, czy treści są merytoryczne.

Jak działa algorytm Pingwin?

Praktyki pozycjonowania z czasem się zmieniły – kilkanaście lat temu wyglądało to zupełnie inaczej niż teraz. Algorytm można było łatwo oszukać. Zamiast tworzyć strony z treściami dla użytkowników, pozycjonerzy zajmowali się tworzeniem zaplecz z niskiej jakości tekstami preclowymi (presell pages) i publikowaniem linków na forach. Na szczęście algorytmy są wciąż rozwijane i coraz bardziej odporne na manipulacje. Algorytm Google Pingwin jest właśnie tym, który odpowiada za wyłapywanie stosowania nieuczciwych praktyk. Między innymi jest to kupowanie linków i to w dużej liczbie. Pingwin analizuje, czy budowany profil linkowy strony internetowej jest naturalny i czy linki przychodzące nie pochodzą ze stron spamerskich.

Realizując strategię link buildingu dla swojej strony www, weź pod uwagę nie tylko liczbę linków, ale również ich naturalny przyrost oraz jakość domen, z których linki pochodzą. Źle przeprowadzone linkowanie może poskutkować obniżeniem oceny jakości witryny i spadkiem jej widoczności, a nawet karą od Google za stosowanie nieuczciwych praktyk.

Jak działa algorytm Gołąb?

Użytkownicy bardzo często poszukują informacji o lokalnych firmach, usługach, organizacjach. Aby zwiększyć dostępność tych informacji, Google wprowadził Algorytm Gołąb już w 2014 roku. Dzięki temu możemy z łatwością pozyskiwać informacje z wizytówek Google Moja Firma oraz Google Maps.

Algorytmy Google - Gołąb

Algorytmy Google – Gołąb

Jak działa algorytm Koliber?

Celem Google jest usatysfakcjonowanie użytkownika wyszukiwarki poprzez dostarczenie mu jak najlepszych wyników – odpowiedzi na jego zapytania. Aby zrozumieć jego potrzeby, w 2013 roku został wprowadzony rozbudowany algorytm Koliber. Co nie zawsze cieszy właścicieli stron internetowych, to właśnie dzięki niemu użytkownicy otrzymują coraz więcej informacji już w wynikach wyszukiwania. Przez to nie zawsze przechodzą już na strony, a pozostają w wyszukiwarce.

Za co wszyscy powinniśmy być wdzięczni to analiza synonimów oraz słów kluczowych z długim ogonem, tzw. long-tail. To frazy złożone z więcej niż dwóch wyrazów, a zatem bardziej precyzyjne. Choć na pierwszy rzut oka nie wydają się atrakcyjne dla pozycjonera przez niską wyszukiwalność, to warto się na nich skupić, ponieważ są dużo lepiej konwertujące od fraz generycznych, czyli krótszych i ogólnych słów kluczowych.

Poza tym, że wyniki wyszukiwania nie opierają się na jednowyrazowych frazach, Koliber jest odpowiedzialny za Featured Snippets (Direct Answears). Są to wyniki na pozycji zero, „zero click”. W rozszerzonej odpowiedzi pojawiają się najczęściej definicje i odpowiedzi na pytanie „co to jest?”, ale nie tylko. Algorytm Koliber wspiera także pozycjonowanie lokalne.

Użytkownicy wyszukiwarki coraz częściej korzystają z niej poprzez wyszukiwanie głosowe – Google Voice Search. Jak się okazuje, bardzo często dyktujemy inne zapytania niż te, które byśmy napisali. Algorytm Koliber działa w taki sposób, aby dostarczyć nam właściwe wyniki przy wyszukiwaniu głosowym.

Inne algorytmy Google

Warto pamiętać o tym, że to, co obecnie sprawdza się w procesie pozycjonowania stron internetowych, nie zawsze będzie działało. Algorytmy są wciąż udoskonalane i zmieniane. Poza tymi najważniejszymi algorytmami Google, warto pamiętać również o innych, m.in.:

  • RankBrain – oparty na sztucznej inteligencji umożliwia dostarczenie odpowiednich wyników na bardzo długie zapytania;
  • Opos – ulepszył wyniki lokalne, dzięki czemu są bardziej dopasowane do lokalizacji użytkownika;
  • Phantom – analizuje działanie stron oraz ich treści, wyszukując błędy techniczne oraz funkcjonalne;
  • MobileGeddon – stworzony z myślą o rosnącej grupie użytkowników urządzeń mobilnych.