Słowa kluczowe są podstawą wielu działań realizowanych w Internecie. Mają one ogromną wartość, dlatego tak ważna jest prawidłowo przeprowadzona analiza słów kluczowych. Jeśli wybrane przez Was frazy są niewłaściwe, jestem pewna, że stracicie sporo pieniędzy i czasu, inwestując w nieefektywną reklamę.

Co gorsza, zły dobór słów kluczowych przy projekcie strony internetowej może mieć znacznie poważniejsze skutki. Pamiętajcie! Zawsze, ale to zawsze, zanim zaczniecie pracę nad witryną, poświęćcie czas na analizę słów kluczowych. Moim zdaniem jest to strategiczny etap projektu.

Dzisiaj opowiem Wam o strategii słów kluczowych, gdzie należy ją stosować, jak nie „spalić budżetów” na reklamę w Google oraz nie stracić pieniędzy na nieefektywnym pozycjonowaniu strony internetowej.

Czym są słowa kluczowe?

Słowa kluczowe (frazy kluczowe, hasła kluczowe, ang. keywords) mają bardzo duże znaczenie w procesie pozycjonowania strony internetowej. Są to słowa wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników Internetu w celu znalezienia określonego produktu, usługi bądź tematu. Wskazują one ich oczekiwania. Im więcej osób wpisuje to samo słowo kluczowe, tym zyskuje ono większą wartość w oczach pozycjonerów.

Rozróżniamy kilka typów słów kluczowych:

Ogólne słowa kluczowe

Ogólne słowa kluczowe to najczęściej jedno- lub dwuwyrazowe frazy, które nie zdradzają oczekiwań i intencji użytkowników. Dla przykładu słowem kluczowym będą wakacje, jednak nie wiemy, czy użytkownik planuje urlop, poszukuje inspiracji, a może piosenki o takim właśnie tytule. Opcji jest bardzo dużo. Pozycjonowanie się na tak ogólne słowo kluczowe niekoniecznie musi przynieść pożądane efekty. Bardzo trudno jest dotrzeć do wartościowych odbiorców, gdyż po prostu — nie znamy ich intencji. No i na koniec warto wspomnieć, że ogólne słowa kluczowe mają największą konkurencję i najtrudniej znaleźć się z witryną na wysokich pozycjach.

Brandowe słowa kluczowe

Słowa brandowe (z ang. brand, czyli marka) są to frazy, które najczęściej są nazwą marki bądź jest ona ich elementem (np. Brand New Portal, perfumy Chanel, IzoPlasik).

Możemy je rozpatrywać w dwóch aspektach — jako unikalne nazwy firm lub powszechne znane nazwy marek:

  • W pierwszym przypadku tego typu brandowe frazy nie wymagają dużej pracy przy pozycjonowaniu. Gdy słowem kluczowym jest nazwa firmy (np. Iglozgierz), to najczęściej jest ona na tyle unikalna, że strona internetowa znajduje się na samej górze przy wpisaniu tego słowa w okno wyszukiwarki. Na dodatek tego typu frazy kluczowe znajdują się również w nazwie domeny, co ma dodatkowy, korzystny wpływ na pozycjonowanie.
  • Drugi przypadek jest bardziej skomplikowany. Słowa brandowe to także powszechnie znane marki i trudno jest się wypozycjonować. Jednak jest to możliwe i warto próbować. Dla przykładu, marka Chanel jest znana na całym świecie. Posiadając tę markę perfum w drogerii internetowej, konkurujemy z setkami innych sklepów. Niemniej jednak podobnie jak w przypadku fraz long-tail, gdy użytkownik Internetu wpisuje tę frazę, to ma najczęściej sprecyzowane oczekiwania. Jeżeli znajdzie naszą stronę wpisując frazę perfumy Chanel, mamy dużo większą szansę na konwersję.

Regionalne słowa kluczowe

Frazy regionalne to takie, które występują w połączeniu z nazwą miasta lub regionu. Jest to charakterystyczne dla biznesów lokalnych, takich jak salony fryzjerskie, hotele, restauracje i tym podobne. Powszechnym trendem jest wpisywanie przez użytkowników Internetu fraz w stylu fryzjer Poznań lub hotel Łódź, dlatego ważne jest, by uwzględnić je w strategii słów kluczowych.

Frazy długiego ogona (long-tail)

Frazy long-tail to słowa kluczowe, które składają się z co najmniej 3 wyrazów. Internauci, którzy wpisują w wyszukiwarkę tego typu słowa, mają najczęściej konkretne potrzeby i oczekiwania. Pozycjonowanie tego słowa jest łatwiejsze, ponieważ jest na nie mniejsza konkurencja. Są one bardzo wartościowe, ponieważ, mimo że ściągają na witrynę mniejszy ruch, to jest on bardziej skłonny do dokonania konwersji.

W jaki sposób wybrać słowa kluczowe dla witryny internetowej?

Istnieje kilka skutecznych metod na to, aby prawidłowo wybrać słowa kluczowe dla strony internetowej. Przedstawiam kilka prostych sposobów, które w moim przypadku świetnie się sprawdzają:

Zaufaj swojej intuicji 

Po pierwsze spiszcie oferowane usługi oraz produkty. Zaproponujcie swoim współpracownikom burzę mózgów i znajdźcie wyrażenia oraz frazy, których używają Wasi klienci podczas rozmowy albo przy wymianie korespondencji. Wybierzcie z nich kilka, kilkanaście najcenniejszych. Uważajcie jednak, aby nie zamykać się tylko w obszarze słów ogólnych. Szukajcie długich ogonów.

Jeżeli oferujecie usługi fryzjerskie w Poznaniu, ale specjalizujecie się w obsłudze dzieci, uwzględnijcie to przy analizie słów kluczowych. Wiem, że kusi Was, by po prostu użyć frazy fryzjer, ale ta fraza jest zbyt ogólna. Po pierwsze ciężko Wam będzie przebić się na górę strony wyszukiwań, po drugie będzie to drogie, a po trzecie niekoniecznie trafi do takiego profilu klienta, którego szukacie.

O wiele skuteczniejszą frazą będzie dla Was fryzjer dziecięcy bądź lub fryzjer dla dziecka. Sprawdzam w tym momencie ilość wyszukiwań dla obu i wynika, że fryzjer dziecięcy ma około 1000 miesięcznych wyszukiwań, a fryzjer dla dziecka 880. Kolejną kwestią jest zawężenie terytorialne, ale ją poruszę w następnym artykule.

Podpowiedzi Google

Drugim sposobem na tworzenie słów kluczowych są podpowiedzi Google. Zwróćcie uwagę, że wpisując w wyszukiwarkę określoną frazę lub słowo kluczowe, Google podpowiada inne propozycje. Sprawdźcie je i wykorzystajcie także w Waszej strategii słów kluczowych.

Bezpłatne i płatne narzędzia marketingowe

Skorzystajcie z narzędzi marketingowych podpowiadających słowa kluczowe, które mogą być przydatne w Waszej kampanii. Spośród takich narzędzi warto wymienić:

  • Ubersuggest dostępny na platformie Neilpatel.com;
  • Answer the Public,
  • Senuto,
  • Semstorm,
  • Semrush.

Działają one na podobnych zasadach. Po wpisaniu zaproponowanego przez Was słowa kluczowego, narzędzia prezentują szereg podpowiedzi, bardziej bądź mniej trafnych, z których możecie skorzystać w ramach budowania swojej strategii słów kluczowych.

Google Trends

To bezpłatne narzędzie od Google, które prezentuje trendy w Internecie oraz pozwala wybrać te słowa kluczowe, które cieszą się większą popularnością. Co ciekawe, Google Trends pokazuje również sezonowość słowa kluczowego z rozłożeniem na miesiące.

Planer słów kluczowych Google Ads

Narzędzie marketingowe od Google – ostatnie na mojej liście, ale według mnie najlepsze. To z niego korzystam najczęściej. Narzędzie jest bezpłatne dla reklamodawców i daje im dostęp do szeregu informacji, wskazówek, średniej liczby miesięcznych wyszukiwań, konkurencyjności danego słowa i wiele innych. Niestety, jeśli nie prowadzisz aktywnie kampanii, będziesz miał dostęp tylko do okrojonej funkcjonalności.

Na koniec, kiedy masz już wybrane słowa kluczowe, najwyższa pora, aby stworzyć strategię fraz oraz rozpisać mapę słów kluczowych.

Po co nam strategia i mapa słów kluczowych?

Mapa słów kluczowych pozwala stworzyć efektywną strategię content marketingu dla strony internetowej. Budując stronę, najczęściej nie chcesz jej zmieniać przez lata. Nie tylko pod względem graficznym, ale także choćby pod względem budowania linków stron. A o co dokładnie chodzi? Pozycjonerzy wiedzą, że dużą wartością przy optymalizacji strony internetowej jest zamieszczenie słowa kluczowego w linku. Tworząc stronę internetową, powinniśmy to uwzględnić. Wasze decyzje będą przynosiły efekty przez najbliższe lata. Zmiana linków zawsze szkodzi stronie, dlatego najlepiej jest trzymać się tych, które powstały wraz z projektem witryny.

Każda podstrona powinna zawierać co najmniej jedno słowo kluczowe. Najczęściej witryny internetowe mają kilka, kilkanaście bądź kilkadziesiąt podstron, które nie będą się zmieniać. Są to na przykład strony przedstawiające ofertę firmy bądź opis usług. Google lubi, gdy strona internetowa rozwija się i zmienia. W ten sposób Google wie, że strona jest na bieżąco aktualizowana i przynosi swoim czytelnikom wiele wartości. Efekt ten możecie osiągnąć w dość prosty sposób, który rekomenduję klientom, a mianowicie poprzez utworzenie w ramach strony internetowej bloga bądź aktualności. W ten sposób możecie rozbudowywać mapę słów kluczowych o kolejne ważne frazy.

Analiza słów kluczowych jest niezbędna!

To pewne. Osobiście spędzam wiele godzin, a często dni przy budowaniu strategii słów kluczowych dla witryn. Jestem pewna, że warto to zrobić, poza tym efekty są widoczne po kilku miesiącach, a zdarza się, że po tygodniach.