Tempo rozwoju marketingu internetowego, innowacyjnych rozwiązań i aplikacji powoduje, że możliwości, jakie stoją przed marketerem, są olbrzymie. W centrum ewolucji jest oczywiście człowiek oraz nowoczesna technologia, która ma zapewnić doskonałą analitykę, spersonalizowane komunikaty, dostępność w dowolnym miejscu i czasie oraz maksymalnie wysoką użyteczność. Wszystko po to, by możliwie mocno skrócić dystans między klientem a marką i produktem. By reklama stała się coraz mniej widocznym, a zarazem nachalnym elementem rzeczywistości. Ma budzić pozytywne skojarzenia, być efektowna, przyjazna, a ostatecznie skuteczna.

Chatboty

Szacuje się, że w 2020 roku aż 85% interakcji z klientem będzie realizowana za pośrednictwem chatbotów. Prace nad rozwojem sztucznej inteligencji są bardzo zaawansowane, a same chatboty są coraz bardziej intuicyjne, a dzięki poprawnej analizie algorytmów szybko się uczą i prawidłowo realizują powierzone im zadania.

Chatboty wchodzą szturmem na światowy rynek, usprawniając komunikację zarówno w obszarze B2B, jak i B2C. Mogą one przybrać postać stylisty, jak w przypadku chatbota Kik, należącego do marki H&M, który uczy się gustów, skanując zdjęcia pochodzące z portalów społecznościowych. Mogą także doradzać i rezerwować loty jak chatbot KLM Flights lub można z nimi zagrać, jak w przypadku chatbota Milionerzy, który oferuje prywatną wersję turnieju.

Według danych czasopisma Business Insider, w ciągu najbliższych dwóch lat aż 80% firm będzie chciało wdrożyć chatboty. Potencjał tej formy komunikacji jest ogromny. Szacuje się, że obecnie ponad 2,5 mld osób używa co najmniej jednej z aplikacji obsługującej wiadomości.

Influence marketing

Nazwa influence marketing pochodzi od terminu influencer (lider opinii), czyli osoby, która dzięki swojej popularności i rozpoznawalności ma wpływ na zachowanie odbiorców komunikatów. Hasło jest dość ogólne. Wśród influencerów są zarówno blogerzy jak Jessica Mercedes, Julia Kuczyńska, Tomasz Tkaczyk, czy Michał Szafrański, vlogerzy jak Wardęga, Abstrachuje, posiadacze popularnych kont jak littlemooonster96, czy eksperci w swojej dziedzinie jak Ewa Chodakowska. W influence marketingu ważne jest, by konto miało odpowiedni zasięg – grupę osób obserwującą działania influencera.

Współpraca z influencerami jest chętnie wybierana przez firmy, gdyż internauci uważają ich za osoby wiarygodne, których opinie i rekomendacje są cenne.

Aby być na bieżąco z topową listą influencerów z kanałów społecznościowych jak Facebook, Instagram, Twitter i YouTube warto pobierać raporty miesięczne opracowywane przez firmę Sotrender.

Mikromomenty

Mikromomenty są w zasadzie nowością w postrzeganiu procesu zakupowego klientów. Są to chwile, rozumiane jako kilka sekund, kiedy to internauci oczekują odpowiedzi na potrzeby, które pojawiły się w danym momencie. Dla przykładu mikromomentem jest chwila, gdy wracając z podróży służbowej, pęka opona, a użytkownik w przypływie chwili, emocji szuka za pośrednictwem internetu pomocy drogowej. Jeśli reklamodawca przewidzi taką sytuację, a jednocześnie prawidłowo zaadresuje swój przekaz reklamowy, zdobywa klienta.

Mikromomenty są ewolucją obecnych trendów w social media ulotność i krótkotrwałość przekazu (Instagram Stories, Snapchat). To forma przekazu zdecydowanie popularna wśród użytkowników internetu z pokolenia Z, czyli młodych ludzi, który urodzili się po 2000 roku.

Live streaming

Live streaming, transmisje na żywo i treści video cieszą się ogromną popularnością w mediach społecznościowych. Są chętnie wykorzystywane przez influencerów, przedsiębiorców oraz osoby publiczne, gdyż generują większe zaangażowanie użytkowników. Dodatkowo są docenione przez algorytmy mediów społecznościowych, dzięki którym tego typu treści posiadają duże zasięgi organiczne.

Warto również wspomnieć o rosnącym znaczeniu contentu efemerycznego, czyli tak zwanych ulotnych treści. Ich przykładem jest Instastories i Snapchat.

Mobile first

Mobile first jest trendem, który rozwija się już kilka lat i dostrzegalny jest choćby w przypadku ewolucji aplikacji. Producenci rozwiązań informatycznych od lat dostosowują swoje rozwiązania do oczekiwań użytkowników, którzy preferują pracę zdolną. Mobilność stała się nieunikniona.

Według danych z raportu Mobile Advertising Forecast 2017, liczba użytkowników smartfonów sięgnie w 2018 roku 66%, a czas, który poświęcą na korzystanie z internetu za ich pośrednictwem, będzie stanowić 73% z całego czasu spędzonego online.

Wyszukiwanie głosowe

Według różnych szacunków, do 2020 roku wyszukiwanie głosowe będzie stanowić już 50% z wszystkich wyszukiwań. Obecnie asystent Google jest dostępny na ponad 400 milionach urządzeń w tym smartfonach, tabletach, telewizorach, zegarkach, czy głośnikach Google Home. Trend ten niesie ze sobą ogromną wygodę dla użytkownika, który nie musi już wpisywać zapytań za pośrednictwem klawiatury. Komendy może wydawać głosowo.

Content marketing

Content marketing nie jest nowym zjawiskiem, a raczej trendem od wielu lat z sukcesem rozwijanym. Tworzenie oraz dystrybucja wartościowych treści stały się elementem strategii marketingowej wielu firm. Szacuje się, że z różnych narzędzi content marketingowych w Polsce korzysta już ponad 80% przedsiębiorstw, ale jednocześnie aż 1/3 z nich deklaruje, że nie ma strategii tego typu działań. Dodatkowo większość firm tworzy content (głównie artykuły eksperckie i informacyjne) w ramach swojej organizacji, a jedynie 8% korzysta z pomocy firm zewnętrznych.

Wiedza i świadomość roli, jaką pełni content marketing na szczęście rośnie. Rośną również wydatki na tego typu działania.

Personalizacja

Personalizacja jest trendem, który widoczny jest w szczególności w działaniach e-mail marketingowych i w automatyzacji marketingu. Spełnia tu rolę strategiczną. Firmy są coraz bardziej świadome, że w natłoku informacji, jakie docierają do przeciętnego klienta, tylko spersonalizowane komunikaty mogą przynieść efekty.

Według badań, aż 66% amerykańskich konsumentów deklaruje, że byliby w stanie zmienić swoje preferencje zakupowe, gdyby pojawiła się marka, która traktowałaby ich jako realną osobę, z prawdziwymi potrzebami i oczekiwaniami.

Obecnie personalizacja to nie tylko imienne zwroty w wiadomości SMS bądź e-mail. To szereg działań, które mają na celu zebranie danych o kliencie, a następnie przetworzenie ich w informacje pozwalające na lepsze dopasowanie przekazu reklamowego, a także uczenie się jego potrzeb.

Transparentność

W obecnych czasach dostęp do informacji jest prosty. Nie wymaga dużego zaangażowania ze strony użytkownika. Tym bardziej polityka transparentności wśród przedsiębiorstw, ale i polityków, blogerów, czy osobowości medialnych stała się prawdziwym trendem, który wzmacnia zaufanie i buduje lojalność wobec marki.

Polityka transparentności jest coraz chętniej wykorzystywana także przez duże koncerny, które w ten sposób budują historie swoich produktów. Świetnym przykładem są firmy odzieżowe, które pokazują gdzie i w jakich warunkach produkują odzież.

W Polsce ostatnim przykładem wykorzystania transparentności w działaniach reklamowych jest kampania Lidla, która pokazuje dostawców produktów, wskazując na ich regionalność i jakość.

UX Design

Użyteczność doceniana jest przez marketerów już od dłuższego czasu, a jej znaczenie nie spada. Doświadczenia użytkownika w trakcie korzystania z serwisu internetowego bądź aplikacji mobilnej może mieć kluczowe znaczenie podczas podejmowania decyzji zakupowych. Popularność User Experience wynika z rozwoju nowych technologii, które coraz chętniej wykorzystywane są przez marketerów.

Coraz widoczniejszy jest również trend przekształcenia User Experience w Digital Experience, koncentrując się na doświadczeniach użytkowników w świecie cyfrowych rozwiązań. Nowe, cyfrowe doświadczenia mają jeszcze mocniej angażować użytkowników.

Programmatic

Pojęcie programmatic jest stosunkowo nowe i jeszcze dwa lata temu było znane jedynie wśród 25% polskich marketerów. Jest to zaawansowana technologia, która pozwala osiągnąć wzrost wydajności kampanii reklamowych przy jednoczesnym precyzyjnym targetowaniu reklamy w internecie. Transakcje kupna oraz sprzedaży odbywają się za pośrednictwem platformy aukcyjnej, a reklamodawcy mają szanse zakupić powierzchnie reklamowe w korzystnych cenach. Ta forma aukcji została nazwana Real-Time Bidding. Pozyskane dane oraz ich analiza prowadzona z wykorzystaniem uczenia maszynowego staną się kluczowym elementem, który pozwoli na podniesienie efektywności kampanii realizowanych w modeli programmatic.

Rozwój tej technologii spowodował, że wydatki na reklamę w modelu programmatic rosną w tempie dwucyfrowym, a w 2016 roku ich wielkość przekroczyła 8 mld euro. Potencjał tego rozwiązania jest ogromny. Szacuje się, że już w 2019 roku prawie 50% reklam będzie sprzedawanych w tym modelu.

Automatyzacja marketingu

Automatyzacja marketingu polega na prowadzeniu działań marketingowych z wykorzystaniem oprogramowania, a także narzędzi pozwalających na usprawnienie procesów sprzedażowych poprzez szczegółową analizę potrzeb użytkowników oraz personalizację komunikatów.

Narzędzia marketing automation takie jak SALESmanago pozwalają na generowanie i przetwarzanie danych dotyczących pozyskanych leadów, a następnie przygotowanie ich do podjęcia decyzji zakupowych. Dzięki rozwiązaniom do automatyzacji marketingu można monitorować i analizować zachowania internautów, szczegółowo segmentować klientów, tworzyć automatyczne oferty, wysyłać wiadomości e-mail, SMS, a także analizować reakcje odbiorców.

Jeszcze kilka lat temu narzędzia do automatyzacji marketingu były mało popularne. Sytuacja ta jednak się zmieniła. Marketerzy są coraz bardziej świadomi możliwości, jakie daje tego typu rozwiązanie.

RODO

Przepisy RODO weszły w życie 25 maja 2018 roku i budziły wiele emocji wśród marketerów, którzy bali się, że rozporządzenie sparaliżuje ich codzienną pracę. Mimo że firmy miały na przygotowanie się do zmiany przepisów dwa lata, to jednak w większości ani polskie prawodawstwo, ani działy marketingu nie były przygotowane. Nowe rozporządzenie wprowadziło surowe sankcje grożące za niedopilnowanie obowiązków, które wynosiły 20 mln euro lub 4% rocznego obrotu przedsiębiorstwa.

Rozporządzenie o ochronie danych osobowych nadało osobom fizycznym szereg praw, które muszą być przestrzegane przez marketerów. Wśród nich znajdują się:

  • prawo dostępu do informacji
  • prawo do sprostowania
  • prawo do bycia zapomnianym
  • prawo do ograniczenia przetwarzania
  • prawo do przenoszenia danych osobowych

Aby bliżej poznać współczesne trendy marketingowe na lokalnym rynku, zachęcam do skorzystania z Raportu strategicznego Internet 2017/2018 opracowanego przez IAB Polska i PwC.