Podstawy SEO

O roli SEO (ang. Search Engine Optimalization) wie każdy, kto posiada własną witrynę i komu zależy, by znalazła się ona wysoko w wyszukiwarce. Coraz częściej mam do czynienia z ludźmi, którzy wydają się ekspertami z zakresu pozycjonowania, nie znając podstawowych terminów. Jeśli jesteś ciekaw, czy znasz kluczowe zagadnienia z omawianego zakresu, sprawdź czy poniższe terminy nie są Ci obce!

Plik robots.txt

Pliki robots.txt są jednym z mechanizmów o nazwie Robots Exclusion Protocol, których celem jest informowanie automatów o tym, czego nie powinny robić w obszarze danej witryny. Z taką sytuacją mamy do czynienia w momencie, kiedy właściciele stron nic chcą, by strona była dostępna w wyszukiwarkach. Wówczas wystarczy umieścić plik robots.txt w katalogu głównym danej domeny.

Świeżo zamieszczane materiały w Internecie są wyszukiwane przez tak zwane roboty (boty). Podążają one za hiperłączami i dokonują indeksacji pełnej zawartości witryny. Roboty analizują całą stronę wraz z jej strukturą, by dodać nowe informacje do wyszukiwarki. Pozycja WWW w wyszukiwarce zależy wówczas od jej zgodności z algorytmem. Spod indeksowania można wyłączyć nie tylko całą witrynę, ale również jej poszczególne katalogi, czy zdjęcia.

Plik robots.txt można stworzyć, korzystając z najprostszego edytora tekstowego luz managerów FTP.

Mapa strony

Mapa strony (ang. sitemap) to plik, w którym zamieszczone są strony danej witryny. Dzięki mapie, wyszukiwarki otrzymują informacje o formie uporządkowania treści. Mapa strony pozwala na skuteczniejsze indeksowanie witryny przez roboty.

Plik nie jest obowiązkowy, jednak jest wskazany, w szczególności jeśli mamy do czynienia z obszerną stroną. Przy wielu podstronach, może się zdarzyć, że boty nie znajdą, a zarazem nie zaindeksują wszystkich. Warto pomyśleć o mapie w przypadku nowych stron, do których nie prowadzi zbyt wiele linków zewnętrznych, gdyż boty indeksują, śledząc linkowania między stronami.

Nofollow i Dofollow

Nofollow i dofollow są to znaczniki, które pełnią ważną rolę w procesie pozycjonowania. Szczególne znaczenie mają dla botów indeksujących. Dzięki nim, roboty wiedzą czy należy podążać za danym linkiem, a tym samym przekazać część mocy strony internetowej, czy wręcz odwrotnie – nie podążać, gdyż zaznaczono, że dany link nie ma większego znaczenia.

Dofollow wskazuje robotom indeksującym, że powinny podążać do linkowanej strony. Oznacza to, że dana witryna jest znacząca i ważna w oczach wyszukiwarki, a tym samym przekazuje jej część mocy z witryny, w której osadzony jest link.

Linki z atrybutem Nofollow wskazują, że roboty indeksujące nie muszą kierować się do danej witryny, gdyż nie ma ona dużego znaczenia.

Reasumując, z punktu widzenia pozycjonera, znacznie ważniejsze jest by zdobywać linki typu Dofollow, które podnoszą wartość witryny.

Przekierowanie 301

Przekierowanie 301 ma znaczenie dla botów, gdyż wskazuje, że poszukiwane dane są dostępne w innym miejscu. Rozwiązanie wykorzystywane jest, na przykład w przypadku, gdy witryna funkcjonuje pod dwoma adresami, np. www.brandnewportal.pl i brandnewportal.pl.

Dla robotów wyszukiwarek są to dwie różne strony. Korzystając z przekierowania 301 dajemy znać, że jeden z tych adresów jest nadrzędny i to do niego powinien być przekierowany ruch. Przykrą konsekwencją nie korzystania z przekierowania 301 jest kara od wyszukiwarek za duplicate content.

Przekierowanie 301 wykorzystywane jest także do przekazania mocy ze starej witryny do nowej.

Kanonizacja

Rel=canonical pozwala uniknąć zjawiska o nazwie duplicate content, czyli duplikacji treści zamieszczonej w danej witrynie. Dzięki wykorzystaniu canonicala, masz możliwość zastosowania istniejących treści, które są już dostępne na innych stronach, a roboty indeksujące nie obciążą Cię karą za powielanie treści. Korzystając z tagu, wskazujemy robotom, która treść jest oryginalna, a której nie powinien indeksować.

Jeśli znałeś wszystkie powyższe definicje, to gratuluję. Widocznie znasz podstawy pozycjonowania i stosujesz je w swojej witrynie. Pamiętaj jednak, że SEO jest bardzo szeroką dziedziną i aby skutecznie zarządzać pozycją w wyszukiwarce należy być na bieżąco i poznawać nowe trendy oraz wymagania stawiane przez algorytmy.