Jak już wcześniej omawiałam, e-marketing (czyli marketing internetowy) to szereg działań, które realizowane są za pośrednictwem internetu w celu promocji firmy, marki, produktu, usługi, a także ich sprzedaży oraz budowania relacji z klientem.

Działania e-marketingowe realizowane są w wielu obszarach i wymagają wykorzystania różnych narzędzi. Wśród najpopularniejszych warto wymienić:

Pozycjonowanie i optymalizacja stron www

Pozycjonowanie w internecie powinno być obowiązkowym elementem strategii marketingu internetowego. Dlaczego? Ponieważ odpowiednio realizowane działania pozwalają zaistnieć firmie w internecie, znaleźć się na wysokiej pozycji uwzględniając kluczowe dla danej branży frazy, podnoszą rozpoznawalność marki, a nawet budują zaufanie w stosunku do firmy.

Wysokie pozycje w internecie gwarantują ruch, większe zainteresowanie klientów, a co za tym idzie wyższy poziom sprzedaży produktów i usług. Dodatkowo trzeba zauważyć, że jest to wyjątkowo pozytywna forma marketingu, gdyż nie jest nachalna – to klienci szukają – my, jako firmy, dajemy im gotowe rozwiązania i odpowiadamy na ich zapytania.

W przypadku pozycjonowania i optymalizacji stron www ogromne znaczenie ma copywriting. Dobre treści pozycjonują, a także są odpowiedzią na potrzeby odbiorców. Nie warto tworzyć treści dla samych fraz kluczowych. Użytkownicy internetu nie są głupi. Być może trafią na Twoją stronę, gdyż jest dobrze wypozycjonowana, ale od razu z niej uciekną, gdyż zaproponowane treści nie są dla nich wartościowe.

Reklama w wyszukiwarkach

Reklama w wyszukiwarkach, a w przypadku Polski głównie mowa o wyszukiwarce Google, jest bardzo popularna i ceniona przez marketerów. Kluczową zaletą reklamy Google Ads jest możliwość dotarcia do nieograniczonej grupy odbiorców, w dowolnym miejscu na świecie i o dowolnej porze. Wszystko zależy od budżetu, jakim dysponuje Twoja firma.

Często słyszę pytanie: co jest lepsze – reklama w wyszukiwarce czy pozycjonowanie. Moim zdaniem działania powinny być realizowane równolegle. Pozycjonowanie nie daje natychmiastowych rezultatów. Wprowadzając na rynek nowy produkt, stronę internetową, musimy zdawać sobie sprawę, że efekty będą widoczne dopiero po minimum kilku miesiącach.

Inwestując w Google Ads, efekty widzisz w tym samym momencie. Odpowiednie skonfigurowane kampanie oraz prawidłowo przygotowany landing page pozwoli Ci osiągnąć optymalne koszty, a Twoja strona będzie widoczna na górze wyników.

Ogromną zaletą reklam Google Ads jest możliwość ścisłego targetowania przekazu, gdzie Twoja reklama będzie widoczna jedynie osobom poszukującym informacji, wiążących się z obszarem działań Twojej firmy. Dodatkowo kampanie Google Ads możesz na bieżąco monitorować i optymalizować. Masz wiele możliwości analitycznych, które zapewnią Ci pełną kontrolę nad realizowanymi działaniami.

E-mail marketing

E-mail marketing znany jest chyba każdemu i ma raczej pejoratywne znaczenie. Dla większości z nas kojarzy się ze spamem oraz niechcianą korespondencją. I niestety nie widać poprawy mimo wprowadzenia przepisów RODO.

Ja jednak nadal doceniam tę formę e-marketingu i bardzo ją lubię. Wymaga niewielkich nakładów finansowych, a współczesne narzędzia jak Freshmail czy Salesmanago pozwalają na szybką wysyłkę oraz szczegółową analitykę kampanii. Moim zdaniem żal byłoby nie wykorzystać istniejących możliwości. Warto jednak działać zgodnie z przepisami RODO, szanując prawa odbiorców. Nie może to być nachalny marketing, a wysyłka komunikatów powinna być realizowana wyłącznie za przyzwoleniem odbiorcy (tzn. permission marketing). W innym przypadku jedynie szkodzimy swojej marce. Należy także pamiętać, by odpowiednio dbać o swoją bazę mailingową, usuwać adresy nieaktywne, stosować mechanizm double opt-in, wykonywać testy A/B, analizować wyniki i personalizować przekaz.

Zagadnienie e-mail marketingu wiąże się ze współczesnym trendem, czyli personalizacją komunikatów, które opracowane są tak, by były adekwatne do wybranej grupy docelowej. Dzięki personalizacji w znaczącym stopniu podnosimy konwersję działań reklamowych.

Marketing automation

Marketing automation (automatyzacja marketingu) to dla mnie zawsze podstawa działań marketingowych. W znaczącym stopniu usprawnia proces komunikacji z klientem. Pozwala sprawnie realizować działania sprzedażowe, promocyjne oraz contentowe. Narzędzia marketing automation są coraz efektywniejsze i dają marketerom oraz sprzedawcom niezwykłe możliwości.

Celem automatyzacji marketingu jest podniesienie wydajności prowadzonych kampanii poprzez automatyczne gromadzenia oraz przetwarzanie danych dotyczących konkretnych użytkowników. Na ich podstawie marketerzy poznają oczekiwania i zainteresowania klientów, analizują ich aktywności, a dzięki temu mogą lepiej spersonalizować kampanie i przekazy reklamowe. Narzędzia marketing automation mają na celu zamienić leady marketingowe w leady sprzedażowe. Oznacza to, że w wyniku prowadzonej kampanii, użytkownik dojrzewa do zakupu promowanego produktu bądź usługi.

Osobiście nie wyobrażam sobie pracy bez wykorzystania narzędzi marketing automation, choć wiem, że nadal są one popularniejsze, przede wszystkim w większych organizacjach.

Content marketing

W obecnych czasach trudno sobie wyobrazić strategię rozwoju w internecie, która nie uwzględniałaby działań z obszaru content marketingu. Tworzenie wartościowych dla klienta treści przynosi firmie wiele korzyści:

  • Buduje zaufanie dla firmy
  • Tworzy wizerunek eksperta
  • Wpływa korzystnie na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach
  • Generuje leady,
  • Przyciąga zainteresowanie
  • Podnosi ruch na stronie

Moim zdaniem content marketing odgrywa niezwykle istotną rolę i jest elementem, który wpływa na efektywność działań marketingowych w innych obszarach. Dla przykładu – wspomniany korzystny wpływ na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce, osiągany dzięki odpowiedniej optymalizacji oraz umiejętnościom tworzenia treści zgodnych z wymogami SEO (tzn. SEO copywriting).

Z przykrością jednak muszę stwierdzić, że z jednej strony większość przedsiębiorców uważa, że tworzenie treści to najbardziej błaha rzecz pod słońcem, kompletnie nie rozumiejąc idei, a z drugiej strony, każdy przeciętny magister polonistyki uważa się za dobrego content marketera.

Jeśli chcecie poznać bliżej świat content marketerów, polecam grupy tematyczne jak Copywriterzy lub stworzoną przez Artura Jabłońskiego Social Media I Content Marketing I PPC Ads. Warto poznać bolączki współczesnych marketerów.

Wśród najpopularniejszych narzędzi content marketingu warto wymienić:

  • Artykuły i wpisy na blogach
  • Zdjęcia i grafiki
  • Video
  • Webinary
  • Przewodniki, raporty, whitepapers
  • Infografiki
  • Tutoriale
  • Podcasty audio i video

W tym miejscu warto również wspomnieć o marketingu wirusowym, który jest jedną ze strategii content marketingu. Jego celem jest tworzenie intrygujących treści, które będą spontanicznie przesyłane przez internautów, jednocześnie stając się elementem kampanii reklamowej.

Social media

Działania na portalach społecznościowych mają kilka wymiarów. Pozwalają one na kreowanie wizerunku marki, firmy i produktu, są kanałem komunikacji pomiędzy konsumentem a firmą, inspirują, pozwalają lepiej poznać odbiorcę, a także umożliwiają realizację kampanii reklamowych. Współcześnie media społecznościowe mają ogromną moc, z której należy korzystać i promować tam swoją firmę.

Oczywiście social media nie są tak samo efektywne we wszystkich branżach i nie budzą takich samych emocji we wszystkich grupach docelowych. Z moich doświadczeń wynika, że działania firm w obszarze B2B są znacznie mniej skuteczne niż działania w segmencie B2C. Niemniej jednak warto korzystać z potencjału portali społecznościowych, budując zaangażowanie klientów.

Analityka biznesowa

Marketing internetowy daje niemalże nieograniczone możliwości analityczne. Znacznie większe niż marketing tradycyjny. Większość realizowanych działań w internecie jest mierzalna. Można je dokładnie przeanalizować, wyciągając wnioski na przyszłość.

Internet to także źródło wiedzy o kliencie – odbiorcy komunikatów i reklamy. Dzięki dostępnym narzędziom takim jak Google Analitycs, czy marketing automation, marketer otrzymuje dokładne i szczegółowe dane o grupie docelowej, jej zachowniu, predyspozycjach, oczekiwaniach. A dzięki takim informacjom może personalizować treści i trafiać w oczekiwania odbiorców.

Martech, czyli cyfrowe rozwiązania dla marketingu

Technologia oraz rozwiązania informatyczne rozwijają się w zawrotnym tempie. Właściwie nie ma już obszarów działań, jakie realizują marketerzy, których nie wspierałaby technologia. Działy marketingu mają nieograniczone wręcz możliwości wyboru systemów, oprogramowania informatycznego, które wspiera ich codzienną pracę.

Doskonałym przykładem niezwykłego tempa zmian jest rynek produktów Martech, czyli cyfrowych rozwiązań przeznaczonych dla marketingu. Obecnie ocenia się, że ich liczba sięga 7000.

Zgodnie z raportem Lighthouse3 – CMO’s Guide to Influencer Technology & Trends for 2017, wielkość rynku technologii marketingowych wzrośnie w 2018 roku o 25 mld USD, a działy marketingu wydadzą na nie 32,4 mld USD. Jednocześnie oznacza to, że budżety na marketing cyfrowy wzrosną w dużych przedsiębiorstwach o 10%.

Mając doświadczenie w firmie informatycznej, dostrzegam wyraźnie panujące trendy, które wiążą się z coraz większym zapotrzebowaniem rynku na rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji, analityce marketingowej i biznesowej. Zwykłe systemu CRM są już przeszłością. Teraz firmy jak Microsoft stawiają na pogłębienie integracji, tak by oferowane przez nich narzędzia dawały jeszcze większe możliwości. Uzupełniały się wzajemnie, gwarantując maksymalną wydajność.

W przypadku rozwiązań Martech widoczna jest podobna tendencja. Firmy oczekują coraz większej integracji między dostępnymi narzędziami cyfrowego marketingu. Według danych z raportu Walker Sands Communications „State of Marketing Technology 2017”, obecnie ponad 50% działów marketingu korzysta ze zintegrowanych pakietów Martech, a 42% wykorzystuje jedynie fragmentarycznych pakietów Martech. Tylko 21% firm przyznało, że zakupiły rozwiązania Martech od jednego dostawcy.

Podsumowując

Rozwój internetu, e-marketingu oraz technologii informatycznych jest ze sobą ściśle powiązany. Daje duże możliwości, ale i stawia wymagania. Warto jednak z nich korzystać, gdyż dostępne narzędzia marketingu internetowego oraz rozwiązania informatyczne potrafią podnieść efektywność każdej kampanii i każdego działu marketingu.