Zakładając firmę, której głównym obszarem działalności będzie Internet, warto przemyśleć strategię marketingową. Najczęściej start-upy, czy małe firmy nie posiadają zasobnych budżetów. Muszą liczyć się z każdą wydaną złotówką. Co w takim razie zrobić, by zaistnieć, nie wydając przy tym dużej sumy pieniędzy?

Jest kilka fundamentalnych zasad, które pozwolą Twojej firmie odnieść sukces. Wykorzystaj dostępne narzędzia oraz kanały marketingowe, które podniosą efektywność oraz widoczność Twoich działań. Nie są one kosztowne, ale ich efekty są często spektakularne.

Pieniądze to nie wszystko. Liczy się… pomysł!

Pomysł, idea, własna nisza. Brzmi banalnie. Jednak to dobra koncepcja oparta na doskonałym pomyśle stanowi klucz do sukcesu. Często młodzi przedsiębiorcy decydują się na stworzenie firmy, opierają się na już sprawdzonym pomyśle. Kopiują dokonania innych, nie myśląc jak się wyróżnić. Opierają swoje działania na strategii naśladownictwa, która z jednej strony jest łatwiejsza i pewniejsza lecz z drugiej, nigdy nie przyniesie takich zysków, o których by marzyli.

Tworząc firmę myśl ambitnie, strategicznie, kreatywnie. Wyróżnij się. Szukaj rozwiązań, które do tej pory nie są wykorzystywane. Poszukuj swojej niszy. Bazuj na własnym doświadczeniu, pytaj znajomych. Być może rozwiązanie jest blisko.

Oczywiście należy pamiętać, że wprowadzenie na rynek innowacyjnego produktu bądź usługi, wymaga wielu działań marketingowych, których celem będzie zaprezentowanie produktu i jego walorów potencjalnym odbiorcom oraz wypromowanie marki. Koszt wdrożenia nowego produktu jest znacznie wyższy, jednak w perspektywie czasu na pewno warto go ponieść.

Strategia i analiza to podstawa

Pomysł jest bardzo ważny. Jednak to co z nim zrobisz jest jeszcze ważniejsze. Chaotyczne działania nie są wskazane. Musisz zadbać o stworzenie strategii swojego produktu opartego o badania i obserwacje rynku. Wielu przedsiębiorców bagatelizuje analizę SWOT czy badania mikro- i makrootoczenia. A nie powinni. To dzięki dokładnym obserwacjom rynku oraz konkurencji, przedsiębiorca zyskuje dane, które umożliwią mu uniknąć błędów. Strategia marketingowa pozwala uporządkować wiedzę i oczekiwania. Spisujemy w niej nie tylko to co chcemy osiągnąć, ale przede wszystkim to kiedy i w jaki sposób.

Zadbaj o design strony internetowej

Strona internetowa jest wizytówką firmy i produktu. Jest także miejscem, w którym odbiorca decyduje czy chce poznać Cię bliżej, czy nie. Witryna internetowa nie powinna być nudna, przewidywalna. Powinna zaskakiwać swoją innowacyjnością i wizerunkiem. W końcu w taki sposób chcesz zaprezentować swój produkt, czyż nie? Pamiętaj, że wygląd strony www powinien być spójny ze strategią produktu. Nowoczesny produkt, który posiada nudną witrynę, zaprojektowaną w stylu retro, nie budzi zaufania klienta. Zadbaj o spójność.

Pamiętaj o responsywności swojej witryny. Wg badań, coraz większa ilość odbiorców przegląda swoje strony, korzystając z urządzeń mobilnych. Jeśli nie dostosujesz swojej strony do współczesnych wymogów, zamykasz się na ogromną rzeszę potencjalnych klientów.

Design to nie wszystko. Ważna jest użyteczność, funkcjonalność oraz treści oparte o dobry content marketing i webwriting. Odwiedzając Twoją stronę, klient musi czuć się dobrze. Musi czuć się pewnie i wygodnie. Zakładki powinny być w logiczny i prosty sposób zaprezentowane tak, by odbiorca nie musiał przeszukiwać całej strony, by znaleźć potrzebne informacje. Gwarantuję Ci. Na pewno ją opuści, szukając lepszej strony internetowej.

Zadbaj o treści zgodne z webwritingiem. Nawet najlepszy content, który nie jest dostosowany do wymogów wyszukiwarek, nie zapewni ruchu na Twojej stronie. Dlaczego? To proste. Odbiorca ich nie znajdzie. SEO ma bardzo duże znaczenie. Znajomość zasad pozycjonowania jest niezwykle ważne. Niewiedza powoduje, że Twoja witryna nigdy nie zaistnieje w Internecie.

Wykorzystaj social media

Jesteśmy w erze panowania social media. Są one wszechobecne. Korzystamy z nich w domu, w pracy, a dzięki urządzeniom mobilnym, także w podróży. Otwierając swoją działalność pomyśl, gdzie są Twoi odbiorcy i bądź tam razem z nimi. Pozwól im przywiązać się do Twojej marki. Zaskakuj wpisami, dbaj o nich. Stwórz strategię komunikowania, harmonogram. Bądź zawsze aktualny.

Treści, treści i jeszcze raz… dobre treści

Content marketing to ogromna wartość dla firmy. Obecnie staje się on wyznacznikiem dobrej strategii, niezależnie od sektorów, branż czy wielkości. Dobre treści pozwalają firmom znaleźć klientów. A właściwie to klient znajduje dobre treści. Jeśli my, jako przedsiębiorcy damy mu to czego potrzebuje, odpowiemy na jego pytania i wątpliwości, mamy duże szanse, że będzie chciał z nami współpracować.

Dobre treści budują wizerunek firmy jako lidera, znawcy, profesjonalisty. Nie jest mądrze z tego rezygnować. Content możecie budować sami bądź zatrudnić do tego firmy zewnętrzne.

Samodzielne tworzenie treści nie jest tak łatwe jak się wielu z nas wydaje. Po pierwsze budując content musimy mieć strategię. Musimy wiedzieć do kogo i o czym piszemy. Musimy znać współczesne trendy oraz mieć także samozaparcie, by tworzyć je regularnie.

Pamiętajcie, dobry content na www musi opierać się o zasady webwritingu i SEO. W końcu zależy Ci na tym, by klient Cię wyszukał?

Komunikuj się… wizualnie

Wydaję mi się, że kiedyś zakładanie własnej firmy było znacznie łatwiejsze. Nie myślano o marketingu, wizerunku marki, czy produktu. Być może było to związane z małą konkurencją na rynku, gdzie każdy nowy produkt był mile widziany. Dzisiaj jednak rynek oferuje ogrom podobnych produktów o niemal identycznych właściwościach. Bez marketingu nie uda się nam wyróżnić. Młodzi przedsiębiorcy muszą mieć odłożony budżet na stworzenie otoczki i strategii produktu.

Komunikuj się ze swoimi odbiorcami wykorzystując wizerunek. Buduj tożsamość marki i pokaż, jaka ona jest. W ten sposób o wiele łatwiej będziesz mógł zbudować rzeszę lojalnych odbiorców oddanych marce.

Proste pomysły na marketing dla startupów

Osobiście nie wyobrażam sobie, by w obecnych czasach wprowadzać na rynek produkt bądź usługę bez udziału marketingu. Marketing to szereg działań, które realnie wpływają na wzrost rozpoznawalności marki, a co za tym idzie na sprzedaż. Często przedsiębiorcy starają się umniejszać znaczenie działań marketingowych, co moim zdaniem jest dużym błędem. Na brak marketingu mogą sobie pozwolić jedynie małe firmy, z lojalną grupą klientów, które nie chcą się rozwijać, a poziom jaki osiągnęły jest dla nich wystarczający. Jednak czy Ty, młody przedsiębiorco, reprezentujesz jedną z takich firm?