Zapewne, podobnie jak reszta przedsiębiorców, szukasz sposobu, by podnieść sprzedaż swoich produktów i usług. Poszukujesz narzędzi, które pozwolą Ci zdobyć nowych klientów.

A czy w swoich działaniach wykorzystywałeś już możliwości, jakie daje landing page?

Moim zdaniem jest to narzędzie niezastąpione i niezwykle efektywne. Jeśli nie wiesz, czym jest landing page bądź w Twojej kampanii się nie sprawdził, zapraszam do artykułu. Postaram się przedstawić podstawowe cechy dobrej strony docelowej.

Czym jest landing page?

Landing page (pol. strona docelowa, strona produktowa) jest jednym z elementów Inbound Marketingu. Najczęściej jest składnikiem kampanii prowadzonych w internecie (jak linki sponsorowane, remarketing, mailing, reklama w social media, banery). Jest także miejscem, do którego trafiają potencjalni klienci, klikając w reklamę.

Strona produktowa może mieć charakter niezależny i występować pod osobną domeną bądź być elementem składowym witryny. Celem landing page  jest wygenerowanie zapytań lub sprzedaż produktów i usług.

Czym jest konwersja w przypadku landing page?

Konwersja nie jest pojęciem jednoznacznym i jest zależna od celów podjętych działań marketingowych, dlatego strony docelowe mają różny charakter. To, co je łączy to próba nakłonienia odbiorcy do działania, poprzez wyraźne wezwanie (ang. call to action).

Wśród najczęstszych celów kampanii marketingowych znajdują się:

  • rejestracja w serwisie
  • pozostawienie danych (najczęściej e-mail, telefon)
  • rozpoczęcie procesu zakupowego
  • budowa świadomości marki/produktu

Co zrobić, aby landing page sprzedawał?

Landing page ma moc. Odpowiednio zoptymalizowana strona pozwala zdobyć klientów. Jednak niewiele osób wie co zrobić, by sprzedawała. Zanim zabierzecie się za projektowanie układu, treści i grafiki, warto znać kilka podstawowych zasad tworzenia stron produktowych. Oczywiście zaznaczam, że najważniejsze jest, by prowadzić testy. Często, szczegóły decydują o skuteczności kampanii. A to, co sprawdza się w witrynach modowych, nie sprawdzi się w technologicznych. Wymagania odbiorców są różne.

 

11 sposobów, by podnieść skuteczność landing page

Nie dekoncentruj odbiorcy. Zrezygnuj z nawigacji

Z założenia nawigacja nie jest wskazana w przypadku landing page. Dlaczego? Ponieważ odwraca uwagę użytkownika i przenosi do innych stron witryny. W ten sposób ograniczamy szansę na konwersję.

Zadbaj o spójny design

Potencjalny klient trafia na stronę docelową w wyniku otrzymanego mailingu, reklamy na Facebooku bądź w Google Adwords. Tworząc grafikę i treści musicie zadbać,  by były spójne z reklamą. Klikając w nią, Internauta ma nadzieję znaleźć rozszerzenie treści. Jeśli strona nie wzbudzi jego zaufania, a oferowane treści okażą się niewystarczające, gwarantuję Ci… Odbiorca w ciągu kilka sekund poszuka odpowiedzi u Twojej konkurencji.

Przyciągnij klienta prostym hasłem

Jest to pierwszy element strony, z którą odbiorca ma styczność. Skuteczność landing page jest tym większa, im nagłówek jest prostszy. Zgodnie z zasadami webwritingu, nagłówek powinien komunikować o celu strony, bez owijania w bawełnę, bez domysłów. Im prościej, tym lepiej.

Zbuduj silny lead i subtytuły

Nagłówek ma dużą moc, jednak ze względu na jego krótką formę, nie może przekazać korzyści wynikających z oferty. Aby zwrócić uwagę na szczegóły oraz kluczowe zalety należy stworzyć silny lead, subtytuły oraz treści, które w skondensowanej formie przedstawią korzyści i wzbudzą zainteresowanie. Jeśli nie wiecie jak pisać teksty sprzedażowe, warto zatrudnić copywritera.

Treści rozmieść w przemyślany sposób

Układ treści ma duże znaczenie dla landing page. Jest kilka podstawowych zasad, które pozwalają podnieść efektywność strony. Dla przykładu, zdecydowana większość marketingowców decyduje się na umieszczenie formularza po prawej, w górnej części strony. Po lewej, na tym samym poziomie, umieszcza się kluczowe hasła oraz wypunktowane korzyści.

Niżej, warto umieścić rozszerzony opis produktu (jego funkcjonalności) oraz wszelkiej formy dowody na to, że produkt bądź usługa są dobre. Dowodami są między innymi:

  • opinie klientów
  • video z case study
  • logotypy firm, które korzystają z oferty

Odbiorca, który pierwszy raz spotyka się z ofertą, szuka zapewnienia, że ten produkt jest zgodny z jego oczekiwaniami. Strona docelowa pozbawiona dowodów i opinii jest mniej efektywna.

Daj coś więcej

Jeśli chcecie, by Internauta pozostawił swoje dane kontaktowe, warto dać mu coś „extra”. Może to być darmowy e-book, kupon promocyjny, dostęp do raportów, które nie są ogólnie dostępne. Jest to po pierwsze dodatkowy bodziec, a po drugie miła niespodzianka dla potencjalnego klienta.

Wybierz odpowiednie zdjęcia i grafiki

Ludzie są wzrokowcami. Landing pages pozbawione zdjęć mają znacznie niższą skuteczność niż te, które posiadają dobrze dobrane, odpowiedniej jakości zdjęcia.

Co w takim razie powinny przedstawiać zdjęcia? To zależy od tego, co chcesz sprzedać. Warto korzystać z prostego przekazu. Jeśli sprzedajesz oprogramowanie na smartfony, pokaż zdjęcia lub mock-up’y przedstawiające Twój program w czasie pracy. Jeśli oferujesz e-book, zademonstruj go.

W przypadku gdy przedstawiasz ludzi, pamiętaj dobrać zdjęcia tak, by prezentowały tzn. grupę docelową – osoby w odpowiednim przedziale wiekowym, płci, na odpowiednim stanowisku etc. Jeśli oferujesz e-book dotyczący pielęgnacji niemowląt, nie wykorzystuj zdjęć starszych dzieci. To nie Twój target.

Stwórz prosty formularz

Zasada jest prosta. Im mniej skomplikowany, łatwiejszy i krótszy, tym macie większą szansę na zdobycie potencjalnego lead’a. Ludzie nie lubią formularzy. Nie lubią pozostawiać swoich danych kontaktowych w czasach, gdy każdego dnia atakowani są ogromną ilością spamu. Jeśli odbiorca zdecyduje się na pozostawienie swoich danych kontaktowych, oznacza to, że obdarzył Cię pewnym zaufaniem. Postaraj się go nie zawieść, zasypując niepotrzebnymi informacjami.

Pamiętaj o Thank you page

Zadbaj o przygotowanie strony z podziękowaniem za wypełnienie formularza. Pozyskanie danych to nie wszystko. W dobrym tonie jest, by podziękować klientowi i zapewnić go, że jego dane są bezpieczne. Dodatkowo strona typu Thank you page jest idealnym miejscem, by poinformować o kolejnych krokach, czyli co stanie się po rejestracji, o terminie kontaktu konsultanta i tak dalej. Warto pamiętać, że to początek budowania dobrego wizerunku Twojej marki.

Silny przycisk CTA (Call to action)

Pod każdym formularzem musi znaleźć się wyraźny przycisk, który nawołuje odbiorcę do konkretnego działania. Jeśli jest to ściągnięcie e-booka, przycisk powinien zawierać napis Pobierz e-booka. Jeśli klient, wypełniając formularz, ma otrzymać wycenę, przycisk może przedstawiać hasło Oblicz bądź Sprawdź cenę. Podstawową zasadą jest jasny, sprecyzowany i krótki przekaz.

Social media

Jeśli Twój landing page okaże się dla odbiorcy na tyle dobry i interesujący, że będzie chciał się nim podzielić, powinieneś dać mu tę możliwość. Umieść na stronie przyciski typu Podziel się. W ten sposób, bez dodatkowych kosztów możesz zadbać o rozpowszechnienie strony.

Nie bój się testów

Landing page warto i należy testować. To, że wykorzystasz wszystkie znane „złote zasady”, nie oznacza, że będzie on efektywny. Każda branża i grupa docelowa rządzi się swoimi prawami.

Dla przykładu, według niektórych landing page powinien być krótki, ograniczać się do podstawowego opisu, formularza, zdjęcia. Zdaniem innych, powinien być rozbudowany o wszystkie dowody, funkcjonalności, korzyści, tak by klient nie musiał szukać informacji gdzieś indziej.

Moim zdaniem jest to związane z produktem i branżą. Zaangażowanie oraz oczekiwania klienta są zależne od wartości, ceny i roli produktu. Szukając systemu ERP, oczekujesz więcej informacji oraz więcej dowodów, że ten produkt jest dobry (opinie na stronie produktowej, opis funkcjonalności), niż w przypadku gdy szukasz prostej aplikacji na smartfona.

Podsumowując

Landing page jest podstawą wszelkich działań prowadzonych w ramach Inbound Marketingu. Jest bardzo efektywnym narzędziem, pozwalającym generować lead’y. Landing page odpowiada za pierwszy kontakt z potencjalnym klientem. A pamiętajcie. Współczesny odbiorca jest niecierpliwy. Podejmuje decyzje szybko. Jeśli w ciągu pierwszych kilku sekund nie znajdzie tego, czego szuka… poszuka gdzieś indziej!