E-mail marketing jest powszechnym kanałem komunikacji z odbiorcami. Jest niedrogi, prosty… choć mało efektywny. Dlaczego? Powodów jest wiele. Moim zdaniem, główną przyczyną niskiej skuteczności jest brak szacunku dla odbiorców i nieatrakcyjna forma oraz treść komunikatu.

Błędy e-mail marketingu

Nie ukrywam, że mój stosunek do e-mail marketingu jest krytyczny. Wykorzystuję go w codziennej pracy oraz przy prowadzonych kampaniach, jednak z roku na rok dostrzegam coraz większą niechęć odbiorców do wiadomości marketingowych. Każdego dnia zalewają nas niezliczone e-maile dotyczące przeróżnych produktów, usług, które nawet nas nie interesują. Na firmowe skrzynki spływają wiadomości od firm i osób nam nieznanych, bez najmniejszego poszanowania naszej prywatności. Mimo obowiązujących przepisów prawa, nadal nasze adresy wykorzystywane są w sposób niewłaściwy. Do dzisiaj spotykam się z newsletterami, na które się nie zapisałam. A co gorsze. Które nie dają możliwości wypisania!

Taka postawa firm, które za wszelką cenę chcą sprzedać swoje produkty, wpływa na negatywne postrzeganie e-mail marketingu w oczach klientów.

Jako marketingowiec, analizuję otrzymywane mailingi. Nadal dominują wiadomości o niespójnej i nieatrakcyjnej szacie graficznej. Nadawcy nadużywają wielkości liter, wykrzykników, podkreśleń, kolorów. Naiwne jest ich przekonanie, że ta forma przekazu może skusić klienta.

Jak stworzyć dobrą kampanię?

Jest kilka podstawowych zasad, których przestrzeganie pozwoli Twojej firmie uzyskać wyższą klikalność, zbudować pozytywny wizerunek oraz dobre relacje z odbiorcą.

Stwórz harmonogram wysyłek

Większość firm nie tworzy planów wysyłek. Wiadomości rozsyłane są wtedy, gdy pojawia się oferta bądź promocja. Działy marketingu nie zachowują stosownych odstępów czasu. Albo wysyłają komunikaty zbyt rzadko, przez co odbiorca zapomina, że zapisał się na newsletter. Albo zbyt często, przesyłając mało istotne informacje kilka razy w tygodniu.

Z mojego doświadczenia wynika, że wysyłka raz lub dwa razy w miesiącu jest akceptowana, a wręcz oczekiwana przez odbiorców. Nie zapominajmy także o dniu i godzinie kampanii. Wg danych MarketingSherpa, najlepsze wyniki otwarć osiągnęły wiadomości wysyłane we wtorki i środy.

Dbaj o wartościowe treści

Istnieje kilka form wiadomości, które wykorzystuje się w kontakcie z subskrybentem. Wśród nich, najpopularniejsze są:

  • Newslettery
  • Promocje
  • Informacje prasowe
  • Biuletyny
  • Ogłoszenia
  • Wiadomości okazjonalne
  • Odpowiedzi automatyczne

Ważne, aby mailingi wysyłane do klientów miały zróżnicowany charakter. Atakowanie odbiorców promocjami bądź obniżkami cen może irytować. Nie osiągniemy wyższego poziomu sprzedaży, a stracimy subskrybenta. W moich kampaniach dbam o tak zwaną wartość dodaną. Oferuję odbiorcom ciekawe treści, na które czeka. Mogą one przyjąć formę biuletynu bądź newstellera, bogatego w niedostępny gdziekolwiek indziej content.

Zadbaj o wygląd wiadomości

Nie wysyłajmy komunikatów byle jak. To one tworzą wizerunek firmy. Jeśli subskrybent otrzymuje niechlujną wiadomość, nie zmusimy go do współpracy. Nie warto bagatelizować tej formy komunikacji z klientem. Możemy sobie przysporzyć wielu niezadowolonych odbiorców.

E-mail marketing powinien być spójny z wizerunkiem, jaki tworzymy w firmie. Opierać się na jednolitym szablonie, który będzie wykorzystywany każdorazowo. Pamiętajcie o Księdze Znaku przy tworzeniu projektu newstellera. Dodatkowo, zwróćcie uwagę, by wiadomości wysyłać w formacie tekstowym i HTML. Inne, ważne wytyczne dotyczące prawidłowo przygotowanego szablonu opiszę w kolejnych wpisach.

Szanuj subskrybenta swego

Ta prosta zasada powinna przyświecać Twoim działaniom. Uszanuj, jeśli odbiorca zrezygnuje z otrzymywania wiadomości. Daj możliwość wypisania się i nie ukrywaj przycisku Wypisz się. Troszcz się o dobre treści. Zawsze aktualne i interesujące. Nie zanudzaj. Nie powtarzaj się. Zwracaj uwagę na jakość. Zarówno pod względem designu, contentu, jak i funkcjonalności szablonu.

Wyznaczaj sobie ambitne cele

Skuteczność wysyłanych wiadomości jest kluczowa. Jest zależna od wielu czynników, jak branża, jakość, temat komunikatu, wielkość i adekwatność bazy, czas wysyłki i wiele innych. Jeśli będziesz postępował zgodnie z dobrymi zasadami, będziesz mógł osiągać wysokie wskaźniki CTR (kliknięcia) oraz OR (otwarcia).

Wg badań z 2016 roku, prowadzonych przez Sign-up.to wśród brytyjskich firm sektora SMB, średnie wyniki wyglądają mało zachęcająco:

  • Średni wskaźnik otwarć (OR) – 24,88%
  • Średni wskaźnik kliknięć (CTR) – 3,42%

E-mail marketing rządzi się swoimi prawami. Jeśli je przestrzegamy, mamy możliwość osiągnięcia dobrych efektów. Warto wiedzieć jak i kiedy wysyłać komunikaty. Zadbać o ich treść i szeroko pojętą jakość. Ignorancja w tym temacie może kosztować Twoją firmę utratę nie tylko utratę subskrybentów… ale również klientów.