E-mail marketing jest formą marketingu bezpośredniego, która moim zdaniem, czasy świetności ma już za sobą. Jednak czy to oznacza, że nie warto w nią inwestować? Nie, nadal warto. Zwłaszcza, że jest to jedna z najtańszych form promowania firmy i marki. Dodatkowo dobrze wyselekcjonowana baza odbiorców w znaczącym stopniu podnosi jakość i efektywność działań marketerów. Jednak nie dziwię się opinii wielu pracowników działów marketingu, którzy w tej formie działań nie widzą sensu.

Dlaczego e-mail marketing budzi skrajne emocje?

Zgadzam się z faktem, że jeszcze kilka, kilkanaście lat temu, e-mail marketing był świetnym sposobem dotarcia do klienta. Tania forma, spersonalizowana, wówczas wydajna. Dzisiaj jednak coraz bardziej wymagająca. Dlaczego? Ponieważ jest przez część firm nadużywana bądź używana w sposób niewłaściwy. Obecnie przez wielu uznawana jest za zbyt nachalną i natarczywą. Co prawda istnieje wiele reguł oraz praw, które mają chronić odbiorcę przed spamem. Lecz nie oszukujmy się. Nie są przestrzegane przez wszystkich. Koncepcja „permission marketing”, czyli marketing za przyzwoleniem, jest notorycznie łamana. Sama jestem osobą, która dziennie dostaje kilkadziesiąt nieproszonych e-maili z których wypisać się nie jest tak łatwo. Mimo wielu wad, nadal ta forma sprawdza się, jeśli jest realizowana prawidłowo i zgodnie ze wszystkimi zasadami. Nie warto z niej rezygnować. Warto jednak poznać tricki oraz metody podnoszące skuteczność działań, a także należy ją testować, by poznać gusta swoich odbiorców.

Dlaczego warto używać e-mail marketingu?

Uważa się, że e-mail marketing znajdzie zastosowanie w każdej branży. Niezależnie od tego co sprzedajesz, warto go przetestować i włączyć do realizowanych działań marketingowych. Po co? Powodów jest kilka:

Wyższa sprzedaż

Firmy handlowe oraz producenci często wykorzystują tę formę marketingu do przesyłania ofert specjalnych, które w znaczącym stopniu mogą wpłynąć na poziom sprzedaży. Oferty specjalne są zawsze mile widziane wśród klientów. E-maile z ofertami sezonowymi są wręcz oczekiwane.

Budowa lojalności

E-mail marketing służy do budowy pozytywnych więzi i relacji z klientem. Silna marka ma wiernych odbiorców, dla którym wiadomości mailowe są miłą formą komunikacji.

Nowi klienci

W tym przypadku, szczególne znaczenie będzie miała jakość bazy potencjalnych odbiorców. Jeśli pozyskiwana jest dobrowolnie, poprzez zapis do newslettera bądź poprzez wypełnienie formularza, to szansa pozyskania klientów jest duża. Przy kupnej bazie, efektywność działań może okazać się minimalna.

E-mail marketing

E-mail marketing jest narzędziem content marketingu i służy edukacji klientów. Wielokrotnie ludzie pozostawiają swoje dane w formularzach właśnie po to, by otrzymywać wartościowe treści, dlatego warto jest wykorzystywać komunikację mailową nie tylko do sprzedaży, ale również do przekazywania ciekawostek.

Ruch na stronie

Ta forma komunikacji podnosi ruch na stronie. Każde wejście w e-mail i kliknięcie linka przenosi użytkownika na stronę internetową, a zamieszczenie call to action (CTA) może podnieść efektywność zakładanych działań.

Niskie koszty

E-mail marketing nie jest ani drogi, ani wymagający. Może z niego korzystać każda firma i praktycznie nie wymaga żadnych szczególnych umiejętności. Dostępne są platformy, które umożliwiają darmową wysyłkę oraz korzystanie z bezpłatnych edytorów. W ten sposób ta forma komunikacji z klientem staje się jedną z najtańszych na rynku.

Targetowanie

E-mail marketing umożliwia tworzenie segmentów oraz treści dedykowanych konkretnym grupom klientów. W znaczącym stopniu upraszcza to relacje oraz pozwala na tworzenie specjalnych komunikatów.

E-mail marketing jako element strategii

Pamiętajcie jednak, że e-mail marketingu nie rozpatruje się, jako strategii samej w sobie. To narzędzie marketingowe musi być powiązane z całokształtem działań realizowanych w ramach planu marketingowego firmy. Powinien zawsze posiadać spójny komunikat z innymi aktywnościami, tak by stał się ich uzupełnieniem. Tylko w ten sposób jesteście w stanie uzyskać efektywne narzędzie komunikacji z klientami.